یک سازمان جهانی متشکل از سازمانهای ملی استاندارد کشورهای مختلف می باشدکه درسال 1946 تأسیس شده است و کارتدوین استانداردهای بین المللی را بر عهده دارد.
International Organization For Standardization تشکیل شده است ازحروف اول سه کلمه ISO
که به معنی سازمان استاندارد جهانی و یا به عبارتی به معنی استاندارد جهانی برای سازمانها می باشد
فهرست استاندارد های ایزو
ISO 17025:2005
ISO 9001:2008
ISO 14001:2004
OHSAS 18001:2007
ISO/TS 16949:2002
ISO/TS 29001:2003
ISO 27001:2005
ISO 10002:2005
ISO 22000:2005
ISO 13485:2003
ISO 10015
ISO 10007
(ISO) تاریخچه ایزو
در سال 1946 پس از جنگ جهانی دوم بیست و پنج کشور جهان طی ملاقاتی در لندن نسبت به تاسیس یک سازمان بین المللی برای
استاندارد توافق نمودند که به دنبال آن سازمان بین المللی استاندارد ایزو در سال 1947 رسماً تاسیس گردید و در حال حاضر 120 کشور جهان از جمله ایران عضو این سازمانی می باشند . از همان ابتدای کار این سازمان با تشکیل کمیته های فنی به تدوین استانداردهای گوناگون در زمینه های مختلف پرداخت و در ادامه کار در سال 1979 کمیته فنی سازمان بین المللی استاندارد به نام کمیته تضمین کیفیت و مدیریت کیفیت تشکیل گردید که هدف آن تدوین استانداردهایی برای تضمین کیفیت می باشد.
گردید وآخرین ویرایش این استاندارد تحت عنوان ایزو 9001ویرایش 2008تدوین گردیده است و قابل استفاده برای سازمانها می باشد
تضمین کیفیت
انجام فعالیتهای منظم،برنامه ریزی شده و هماهنگ کلیه واحدها که مطابق دستورالعملهای مشخص وبا هدایت و کنترل مدیریت صورت می گیرد و در نهایت منجر به تولید و ارائه محصول یا خدمات با کیفیت به مشتری می گردد
مدیریت کیفیت
فعالیتهای برنامه ریزی شده و هماهنگ جهت هدایت و کنترل یک سازمان از نظر کیفیت
سیستم های مدیریت کیفیت
امروزه سازمانها،شرکت ها و بنگاههای اقتصادی به منظور تحرک و پویایی سازمان خود اقدام به ایجاد، اجرا و توسعه سیستم های مدیریتی می نمایند که سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 از مهمترین آنها می باشد و دلیل این امر هم عمومی بودن این استاندارد
نسبت به دیگر استانداردها می باشد
تلاش هماهنگ و هدفمند کلیه واحد ها و فرآیندها در انجام بهینه فعالیتها از نظر کیفیت به منظوربرآورده نمودن الزامات و
خواسته های مشتری نتیجه یک سیستم مدیریت کیفیت اثر بخش می باشد
اصول هشتگانه مدیریت کیفیت
Customer focus الف)مشتری محوری
سازمانها برای فروش محصولات و خدمات خود به مشتریان وابسته هستند و لذا بایستیدر جهت برآورده نمودن الزامات و خواسته های بیان شده و بیان نشده آنها تلاش نموده و همواره در جهت جلب رضایت آنها تلاش نمایند .
ب)رهبری Leader shipe
رهبران وحدت مقصد و جهتگیری سازمان را ایجاد میکنند. آنان بایستی محیط درون سازمان را به نحوی پدید آورده و برقرارنگهدارند تا افراد بتوانند در دستیابی به اهداف سازمان به طور کامل دخیل شوند.
ج - مشارکت کارکنانInvolvement Of People
کارکنان در سازمانها در هر مرتبه شغلی که باشند جوهره سازمان هستند و مشارکت آنهادر تصمیم گیریها از طریق ارائه پیشنهادات به حرکت سازمان در رسیدن به اهداف بلند مدت کمک خواهد نمود.
د)رویکرد فرآیندی Process approach
در این رویکرد به بخشهای داخلی سازمان یعنی واحد ها که هر کدام مسئولیت انجام بخشی از فعالیتها را بر عهده دارند به عنوان یک بر روی ورودی و تبدیل آن به خروجی می باشد و در واقع ورودی هر (process) فرآیند نگریسته می شوند که وظیفه آن انجام کار
فرآیند می تواند خروجی فرآیند بعدی و خروجی فرآیند قبلی می تواند ورودی فرآیند بعدی باشد و کلیه فرآیند ها دارای ارتباط مشخص و تعیین شده می باشند
system approachر)رویکرد سیستمی
َ شناسایی،کنترل و مدیریت کلیه فرآیند های یک سازمان به عنوان اجزاء تشکیل دهنده کل سازمان به عنوان یک سیستم کامل و جامع دویکرد سیستمی می باشد که با افزایش کارایی و اثر بخشی تک تک اجزاء بهره وری کلی سیستم افزایش می یابد و موجب افزاریش رضایتمندی مشتریان می گردد
continual improvement ز)بهبود مستمر
تعهد مدیریت به بهبود مداوم فرایندها،محصولات و کل سیستم باعث افزایش کیفیت محصول و خدمات شده و در نتیجه موجب رضایت مشتریان می گردد و لازم است به عنوان یک فرهنگ در کلیه سازمانها مورد توجه قرار گیرد
Factual approach to decision makingو)تصمیم گیری واقع بینانه در تصمیم گیری
در این رویکرد مدیران سازمانها به منظور جلوگیری از ایجاد بحران و همجنین اتخاذ تصمیمات صحیح اقدام به تجزیه و تحلیل داده ها نموده و تصمیم گیری می نمایند
ح - روابط سودبخش متقابلبا تأمینکننده Mutually benifical upplier relationships
سازمانها و تأمینکنندگان به هم وابسته می باشند و ایجاد رابطه سودبخش متقابل بین آنها باعث افزایش توانایی هر دو طرف در ایجاد رشد و تعالیمیگردد
راهنمای استقرار سیستم مدیریت کیفیت
برای استقرار هرنوع سیستم مدیریتی نیاز به شناخت فرآیندهای آن سازمان می باشد که مهمترین این فرآیند ها فرآیند اصلی یا همان موضوع اصلی فعالیت شرکت می باشد،مثلآ فعالیت اصلی یک شرکت قطعه سازی،تولید قطعات به سفارش مشتریان می باشدو فعالیت یک شرکت بیمه ارئه خدمات بیمه ای به مشتریان می باشد.
پس از شناسایی فرآیند اصلی اقدام به شناسایی فرآیند های مدیریتی و پشتیبانی می نماییم و سپس اقدام به تهیه فلوچارت یا روش اجرای بهینه انجام آن فرآیند می نماییم و همچنین شاخص های را برای تعیین وضعیت عملکرد آن فرآیند تعیین نموده و پس از آموزش انجام آن فعالیت به مسئول مربوطه آن فرآیند عملآ شروع می گردد و دیگر فرآیند ها نیز به همین صورت به صورت مدون در خواهد آمد.
ممیزی داخلی:
پس اجرای کلیه فرآیند ها در دوره های تعییین شده اقدام به پایش واندازه گیری کلیه فرآیندها تحت عنوان سیستم می نماییم و یکی از این پایش ها انجام ممیزی داخلی می باشد که توسط افراد آموزش دیده و در دوره های معمولآ شش ماهه توسط کارشناسان داخلی (شخص اول) انجام می گردد.
انواع ممیزی:
ممیزی شخص اول: که توسط کارشناسان آموزش دیده داخلی انجام می گردد.
ممیزی شخص دوم:توسط مشتریان و طرفهای ذینفع و یا نمایندگان آنها صورت می گیرد
.(CB) ممیزی شخص سوم:توسط شرکت های گواهی دهنده
مشاوران ایزو شرکت ها یا افرادی هستند که دارای دانش،تجربه و توانایی لازم در زمینه پیاده سازی،آموزش و استقرار سیستم های
مدیریتی می باشند و به سازمانها،شرکتها و موسسات اقتصادی و خدماتی در ایجاد سیستم های بهینه مدیریتی و همچنین اخذ گواهینامه های مربوطه (ISO)یاری می رسانند.
شرکت کیفیت پژوهان آریا به عنوان یکی از شرکت های پیشرو،پویا . متعهد به اصول اخلاقی در زمینه مشاوره ایزو ، آمادگی خود را به منظور پیاده سازی،آموزش و اجرای سیستم های مدیریتی تا اخذ گواهینامه مدیریتی در کلیه سازمانها،ادارات،شرکت ها ، کاگاههای تولیدی و غیره اعلام میدارد و درزمینه های ذیل خدمات مشاوره ارائه می نماید
مشاوره ایزو ۱۴۰۰۱ مشاوره ایزو 22000
با تکمیل و ارسال فرم درخواست مشاوره از مراحل و هزینه های استقرار استاندارد مدیریتی مورد نظر خو آگاه می گردید
فرم درخواست مشاوره
مشاور ohsas
مشاور ims
مشاورhse
مشاور haccp
مشاورایزو 27001
مشاور ایزو 29001
مشاور ایزو 10002
مشاور ts
مشاور ایزو 9001
مشاور iso/ts